Jaka dieta na wysoki cholesterol?

Szukając diety na wysoki cholesterol, prawdopodobnie znajdziesz wiele możliwości. Chociaż diety niskocholesterolowe zawierają dużo tłuszczu, cukru i kalorii, mają wiele innych zalet. Mogą pomóc w utracie wagi i obniżyć poziom trójglicerydów. A co z ich korzyściami zdrowotnymi? Zdziwisz się, gdy się dowiesz. Czytaj dalej, aby poznać najlepsze opcje. W zależności od Twoich celów i ogólnego stanu zdrowia, może się okazać, że znajdziesz kilka, które korzystnie wpłyną na Twoje życie.

Diety niskocholesterolowe zawierają dużo tłuszczów, cukrów i kalorii

Choć wiele diet o niskiej zawartości cholesterolu zawiera dużo tłuszczu i cukru, są one stosunkowo niskokaloryczne i ubogie w tłuszcze. Tłuszcz nasycony jest głównym winowajcą, jeśli chodzi o podnoszenie poziomu cholesterolu. Tłuszcz nasycony występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych, w tym w mięsie, produktach mlecznych, oleju palmowym i maśle kakaowym. American Heart Association zaleca, aby ograniczyć zawartość tłuszczów nasyconych w diecie do mniej niż sześciu procent dziennej dawki kalorii.

Najlepszym sposobem na utrzymanie niskiego poziomu tłuszczów nasyconych jest spożywanie dużej ilości ryb i innych pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3. Kapsułki żelowe z olejem rybim Omega-3 są doskonałym źródłem EPA. Diety niskocholesterolowe powinny być również bogate w tłuszcze jedno- i wielonienasycone. Zdrowe tłuszcze można uzyskać z awokado, orzechów włoskich, nasion lnu, nasion chi i słonecznika.

Należy również zastanowić się nad spożywaniem dużej ilości kawy, która może przyczyniać się do zwiększenia poziomu cholesterolu.

Więcej informacji o kawie w serwisie: kawaczyherbata

Mają one korzyści zdrowotne wykraczające poza kontrolę poziomu cholesterolu

Utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu jest bardzo ważne, a zmiana diety może w tym pomóc. Unikaj tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans, które podnoszą poziom cholesterolu. Tłuszcze te znajdują się w mięsie, produktach mlecznych i jajach, i to one są winowajcą podwyższonego poziomu cholesterolu. Zamiast tego jedz więcej owoców i warzyw, które z natury mają niską zawartość tłuszczów nasyconych.

Przeczytaj również:  Jak wytrzymać na diecie?

Poza owocami i warzywami możesz spożywać także błonnik rozpuszczalny, który spowalnia wchłanianie cholesterolu.

Nadal możesz jeść mięso, ale staraj się wybierać jego niskotłuszczowe odmiany. Warto spróbować indyka i piersi z kurczaka, wybierając drób bez skóry. Wybierając białko, szukaj produktów o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych i wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3. Tłuste ryby mogą być częścią diety niskocholesterolowej. Pamiętaj jednak, aby przed rozpoczęciem nowego programu aktywności fizycznej porozmawiać z lekarzem.

Mogą pomóc w utracie wagi

Choć nie da się uniknąć wszystkich tłuszczów i cukrów zawartych w przetworzonej żywności i śmieciowym jedzeniu, istnieją pewne proste zmiany w diecie, które pomogą obniżyć poziom LDL. Dodanie do diety pieczywa pełnoziarnistego nie tylko pomoże Ci schudnąć, ale także obniżyć poziom cholesterolu. Pomoże Ci także dłużej czuć się sytym. Można też spróbować zamienić napoje gazowane na wodę.

Istnieją różne plany dietetyczne dla osób z wysokim cholesterolem. Można także wybrać specjalną dietę, taką jak dieta paleo lub dieta keto. Te plany żywieniowe są zwykle bogate w mięso i produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, podczas gdy wegetarianie starają się ich unikać w jak największym stopniu. Warzywa i owoce są ważnymi składnikami tej diety, podobnie jak rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Warzywa i owoce zawierają również duże ilości błonnika i są bogate w białko pochodzenia roślinnego.

Pomóc w utracie wagi może pomóc również dieta ketogeniczna.

Mogą obniżać poziom triglicerydów

Wiele z tych samych zasad ma zastosowanie w przypadku cholesterolu, dlatego ograniczenie spożycia alkoholu jest ważne dla osób z wysokim poziomem trójglicerydów. Picie alkoholu może zwiększać poziom trójglicerydów, ponieważ zawiera on dużo węglowodanów, które są przekształcane w trójglicerydy. Alkohol hamuje również zdolność wątroby do przetwarzania tłuszczu. Nawet umiarkowane picie alkoholu może zwiększyć poziom trójglicerydów. Szczególnie niezdrowe jest piwo i napoje mieszane, które zawierają składniki słodzone cukrem.

Przeczytaj również:  Zdrowie to podstawa – postaw na witaminy!

Unikaj spożywania nadmiaru cukru, w tym cukru pochodzącego z owoców, pełnego ziarna i rafinowanej białej mąki. Nawet naturalne cukry, takie jak miód, zawierają duże ilości trójglicerydów, dlatego ważne jest, by je ograniczać. Dla osób z wysokim poziomem trójglicerydów idealnym wyborem jest żywność pełnoziarnista, a makaron pełnoziarnisty i brązowy ryż to doskonałe produkty. Ponadto należy ograniczyć spożycie przetworzonej żywności z dodatkiem cukru.

Dodaj komentarz