Kolka wysiłkowa – co to jest, jak powstaje?

Praktycznie każdego podczas biegania dotknął silny ból brzucha, który zaatakował nagle. U niektórych kolka wysiłkowa może być mniej intensywna, a u innych bardziej, tak naprawdę nikt nie wie, jak intensywna może być.

Co to jest kolka wysiłkowa?

Kolka wysiłkowa jest to w większości przypadków krótkotrwały ból brzucha, który zjawiający się podczas wysiłku fizycznego takiego jak np. bieganie, pływanie, jazda konna, czy zajęcia fitness. Pojawiający się ból jest nagły i bardzo kłujący. Najczęściej u osób, których dotyka, występuje po prawej stronie. U nieco mniejszej liczby osób po lewej, jednak może wystąpić ona w okolicach pępka i do tych osób należy mniej niż 20% badanych. Jak wynika z przeprowadzonych badań naukowych, do najliczniejszej grupy osób doświadczających kolki wysiłkowej należą amatorzy uprawiający sport. Kolka dotknęła chociaż raz aż 2/3 zawodowych sportowców, mimo że dotyczy ona jedynie 10% aktywności fizycznej.

Jak powstaje kolka wysiłkowa?

Tak naprawdę nie wiadomo jeszcze, jak powstaje kolka wysiłkowa. Naukowcy szukają odpowiedzi na to pytanie ud wielu lat. Jej przyczynami może być wiele czynników takich jak, chociażby zbyt krótki czas przerwy między posiłkiem a treningiem; niewłaściwa dieta. Przyczyną jej wystąpienia może okazać się także skurcz niedokrwionej przepony, czy nawet podrażnienie nerwu przeponowego. Domniemanych przyczyn kolki może być bardzo dużo. Bez przeprowadzonych badań niczego się na ten temat nie dowiemy, a z racji tego, że występuje ona nagle, podczas aktywności ich przeprowadzenie jest bardzo ciężkie. Jedynie na podstawie opowiadań osób, których dotknęła, naukowcy mogą pobieżnie ją badać i omawiać.

Przeczytaj również:  Jak podkręcić metabolizm - 5 skutecznych sposobów

Domniemane przyczyny kolki wysiłkowej

  • stres przed treningiem, czy też zawodami,
  • brak bądź zbyt krótka rozgrzewka,
  • niewłaściwa dieta,
  • odwodnienie organizmu,
  • zbyt duży posiłek spożyty przed wysiłkiem fizycznym,
  • skurcz niedokrwionej przepony.

W jaki sposób można pozbyć się kolki wysiłkowej podczas biegania?

Coraz częściej biegacze amatorzy poszukują sposobów na pozbycie się kolki wysiłkowej podczas biegania, tak aby nie zniechęcić się do tej aktywności fizycznej.

  • Pierwszym sposobem na pozbycie się kolki jest zwolnienie tempa.
  • Kolejnym sposobem jest uciśnięcie palcami miejsca bólu. W przypadku tego sposobu nie trzeba zwalniać tempa.
  • Zatrzymanie się, podniesienie rąk do góry i nabranie powietrza również pomoże w pozbyciu się kłującego bólu.
  • Głęboki wdech i wydech powtarzany kilka.

W jaki sposób zapobiegać wystąpieniu kolki wysiłkowej?

Po pierwsze należy przestrzegać właściwego odstępu czasowego między posiłkiem a treningiem. Czas, jaki minimum powinniśmy odczekać po zjedzeniu obfitego posiłku, wynosi około 2 – 3 godziny. Najlepiej dla nas będzie, jeśli nie rozpoczniemy treningu szybciej, ponieważ nie tylko może nas dopaść kolka, ale także możemy mieć problemy z żołądkiem.

Wybieraj wodę lub napoje izotoniczne zamiast soków, czy różnych gazowanych napojów. Soki razem z napojami gazowanymi kwalifikują się do grupy napojów o wysokiej osmolalności, dlatego warto z nich zrezygnować zarówno przed, w trakcie, jak i po treningu.

Rozgrzewka jest najlepszym sposobem na zapobieganie wystąpienia kolki wysiłkowej. Nie tylko rozgrzejesz swoje mięśnie, ale także pozwoli przejść im ze stanu spoczynku w stan aktywności fizycznej. Pamiętaj, że nie może być ona zbyt krótka. Powinna ona trwać minimum 5 min i zawierać rozciąganie wszystkich partii naszego ciała. Po zastosowaniu tego sposobu problem kolki nie powinien już występować. Więcej informacji i praktycznych porad znajdziesz na serwisie https://niku.com.pl/.

Podsumowanie

Jak możemy zauważyć, kolka wysiłkowa dotyka nie tylko osoby amatorsko uprawiające sport, ale także bardzo dużo sportowców. Jej przyczyny nie są jasno określone, a jedynie domniemane. Nieco więcej możemy dowiedzieć się na jej temat dzięki relacjom osób, które jej doświadczyły. Aby uniknąć dyskomfortu związanego z nagłym, kłującym bólem powinno przestrzegać się kilku punktów, które nam pomogą. Dodatkowo sposobów na pozbycie się kolki jest kilka i każdy z nich jest skuteczny jednak nie każdy działa na wszystkie osoby.

Przeczytaj również:  Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa

Dodaj komentarz